dilluns, 27 de març de 2017

El Born: memòries d'un mercat



Quan l'any 1971 el Mercat del Born va deixar de ser el mercat majorista de la ciutat de Barcelona per ser traslladat a Mercabarna, a la Zona Franca, desapareixen vuit segles d'activitat comercial al barri de la Ribera. Amb el mercat aniran morint els comerços tradicionals i el teixit comercial bastit primer al voltant mercat d'origen medieval (vegeu l'article L'origen dels mercats medievals de Barcelona) que s'estenia al llarg del passeig del Born, i posteriorment arran de la construcció del mercat l'any 1876, que, malgrat tot, no va evitar la venda als carrers de l'entorn: encara recordem, per exemple, la venda de melons a l'antic passeig de la Indústria, després Martínez Anido i avui Picasso.

Amb els majoristes i minoristes –sobreviuen alguns comerços testimonials, van anar desapareixen les tavernes i els restaurants que aplegaven al voltant de les seves taules treballadors i professionals de tota mena que gaudien d'esmorzars i dinars amb productes frescos de mercat: renovats, però amb una carta que encara conserva bacallà, cap i pota i alguns guisats, sobreviuen un parell de cases de menjars. La resta, però, s'ha adaptat a nous costums no sempre ben acceptats pels barcelonins amb memòria–, que tenen els turistes i els veïns desplaçats com a clients habituals.

L'exposició "El Born: memòries d'un mercat", que es pot veure en el Born CCM fins el 26 de novembre de 2017, ens vol fer recuperar el record d'aquell mercat viu i vital i donar-lo a conèixer a aquells que no l'han conegut i que pensen que el turista és una espècie autòctona de l'ecosistema barceloní. A través de fotografies, xerrades i activitats diverses viatjarem al vell mercat.



8 comentaris:

  1. Una entrada preciosa, como todas.
    La imprimo para tenerla como referencia.
    Salut

    ResponElimina
  2. Jo anaba al born amb el pare ,per cobrar les maduixes i les verdures que enviabema desde Calella, més tard em el espòs el motiu?? El mateix anar a cobrar el que corresponia per el nostre treball

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per compartir els teus records, Pilar!

      Elimina
  3. No m'ho vull perdre...estic segura que m'encantara. Abans de l'any 1969 hi anava amb la meva mare a comprar oli, fruits secs entre altres coses.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segur que t'agradarà, Rosa. Les imatges evoquen tot aquell ambient comercial i el tràfec de gent.

      Elimina
  4. Jo vaig estar treballant amb el meu pare dins del Borm el la parada nº 20 fins que ens vam traslladat a Mercabarna. I tinc molts bons records.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segurament, Javi, les condicions de Mercabarna són molt millors, però el Vorn era especial perquè l'activitat econòmica i la relació amb el barri configuraven un espai únic, totalment desaparegut.

      Elimina